Din varukorg är tom!
Swedish English
Välkommen att logga in eller skapa ett konto.

Villkor

Köpvillkor

Du får trygghet vid varje beställning

Beställning

Du kan göra din beställning på Tlf:+46(0)738001835, eller e-post: info@enoen.se

Priser

Alla priser visas/ är exklusive moms, moms tillkommer på priset 

Alla prisuppgifter som finns med på sidan är exkl. Vi förbehåller oss rätten till prisändringar utan föregående meddelande.

Ej utlösta paket debiteras 250 SEK. Varför vi gör så är att vi får betala frakt och nedlagt arbete samt avgifter i onödan, vi får förluster i samband med outlösta order!

Frakt

Leverans sker med postpaket och dess gällande priser. Det går även att avhämta varorna hos oss efter överenskommelse. Helkropps skyltdockor fraktkostnad 250,00 SEK volymvikt 10-20 kg per docka, torsos överdelar och underdelar fraktkostnaden 250,00 SEK upp till volymvikt 5-10 kg. Vid frakt på pall order begär vi offert från fraktbolag för bästa pris till dig som kund.

Leverans

Leverans sker normalt sett inom 3-8 arbetsdagar under förutsättning att varan finns i vårt lager. I annat fall så kan det dröja ytterligare två veckor eller upp till 5 veckor vid speciella fall.

Ångerrätt icke specialsydda varor

I enlighet med lagen om konsumentskydd vid distansavtal och hemförsäljningsavtal har konsumenten ångerrätt (13 §).  Konsumenten har då rätt att frånträda ett distansavtal genom att till näringsidkaren lämna eller sända ett meddelande om detta inom 14 dagar från fristdagen eller inom sju arbetsdagar från fristdagen. Fristdagen är samma dag som konsumenten tar emot varan. Naturligtvis gör vi allt för att Du som kund skall vara nöjd med varan, om det uppstår problem, kontakta oss omgående. Enoen, Södra Slevgränd 32, SE- 90627 Umeå, Sverige.

Betalningsvillkor

Kort eller fakturabetalning för såväl företag som för privatpersoner. Vi tar de vanligaste kredit/betalkorten. Vid företag avtalad kredit 14-45 dagar netto, privatpersoner avtalad kredit 20 dagar netto.  Efter förfallodagen debiteras dröjsmålsränta med 2 % per månad. Vid fakturering förbehåller oss rätten till kreditprövning. Vi har inkassoavtal med Fortnox

Vid export av varor gäller förskotts betalning via Paypal (använd: info@enoen.se eller Payson kortbetalning .

Betalningsalternativ

Särskilda villkor Figurer & Skulpturer och Uppblåsbara produkter gällande skötsel och betalning.

Vid beställningsvara krävs förskottsbetalning gällande varor som figurer, skulpturer och uppblåsbara produkterVid order figurer och skulpturer i glasfiber samt uppblåsbara produkter gäller förskottsbetalning 60 % av ordersumman inom Sverige. Vid export 100 % av total summan, vid vissa fall 100 % av total summan, orsak är att vi lämnar över order till våra tillverkare av figurer och skulpturer samt uppblåsbara produkter som måste tillverka form och starta bearbetning av modeller. Efter vi mottagit betalning skickar vi er order till vår tillverkare för design, när designers har ritat och gjort modell skickar vi bilder på ert objekt till er för ert godkännande.Betalning sker till vårt Bankgiro: 139-9591. Mottagare: Oryantal Import AB. Ange ditt ordernummer och namn som betalningsreferens, tack. När vi mottagit Din betalning, normalt tar det 1-3 arbetsdagar, vi skickar orderbekräftelse så snart vi kan. Order är reserverad för dig i 5 arbetsdagar efter lagd order. Efter 5 arbetsdagar annulleras din order om vi inget hört från dig.Ni kan även betala via Payson kortbetalning deponi eller Paypal deponi (Garanti deponi Faktura och övrig betalning, innebär att du som kund deponerar dina pengar på ett särskilt konto, det vill säga ta emot och förvara pengar som du ska betala till Oryantal Import AB. Om du inte är nöjd med varan återbetalas hela varans belopp exkl. frakt) 

Vid skada figur och skulptur gäller följande villkor:

Vi behöver få in tydliga bilder på skadorna, helhets bilder samt perspektivs bilder där någon håller en penna mot skadorna (pennan c:a 1 cm ovanför alla skador) omgående vid leverans  och uppacknings tillfälle.

Speciella skötselanvisningar speciellt viktigt om figuren & skulpturen står utomhus, naturligtvis skall inomhusprrodukter också undehållas

Vi har därför gjort upp de här allmänna anvisningarna som vi hoppas skall vara till nytta och glädje av figuren & skulpturen under lång tid. Viktigt att figuren och skulpturen besiktas regelbundet och underhålls för att de skall bevaras längre.

Rengöring och underhåll är ett krav för att garantin skall gälla 

Genom att regelbundet sköta om dina figurer och skulpturer i polyester eller glasfiber förlänger du dess livstid och värde. Därför lönar det sig att rengöra och tvätta figuren och skulpturen med jämna mellanrum. Det går enklast att skölja bort fågelavföring direkt eller så låter man den torka och borsta med en mjuk borste.Om du under sommaren tvättar skulpturen , figuren löpande håller figuren  i gott skick unde en lång tid. Men var försiktig med att använda starka medel som mördar glasfiber plasten.  Under våren behöver figuren vaxas eller lackförseglas samt UV skyddas mot solljus! Figuren bör helst täckas över på vintern för väder och vind speciellt om den står utomhus.

I butikerna hittar du flera olika kemikalier för glasfiberunderhåll, och för olika ändamål: tvättmedel, rengöringsmedel, slippasta och vax. Fråga eller googla!

OBS! Använd inte högtryckstvätt med för hårt tryck!     OBS! Normalt räcker vanligen med tvätt och vaxning för att underhålla samt rengöring med fuktig trasa och vatten. Men ibland måste man använda särskilda tvättmedel passar bäst för ändamålet. Använd inte starka lösningsmedel, de kan matta av glansen på den armerade plasten. För att ta bort ingrodd smuts eller skav märken kan du använda ett milt slipande polermedel.   

- Faktura

När du väljer att betala mot faktura sker en kreditupplysning på ditt personnummer eller organisationsnummer. Även en jämförelse mellan personnummer och folkbokföringsadressen görs för att säkerställa att personen verkligen är den han utsäger sig för att vara. Detta medför att om du vill leverera din beställning till en annan adress än folkbokföringsadressen måste du ange en annan leveransadress. Detta finner du extra adressfält för i kassasteget. Dock måste namnet alltid vara det samma som på kundnumret! Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift med (det belopp som är tillåtet enligt lag f.n. 50 kr) samt dröjsmålsränta med 2 % per månad + gällande referensränta.

Garanti

Alla varor omfattas av 1 års fabrikationsfel.

Reklamation

Vid fel på vara skall skriftlig reklamation omgående tillsändas företaget på adress:

Enoen, Södra Slevgränd 32,  SE-906 27 Umeå eller per e-mail info@enoen.se inom 14 dagar.

En utförlig felbeskrivning skall också bifogas reklamationen. Inga garantiarbeten får påbörjas utan företagets tillstånd.

Vid felbeställning exempelvis färg och modell skall inte varan packas upp, detta för att undvika skada vid nedpackning av objekt, om skada uppstår går det inte att sälja objektet igen.

Bra att veta vid skada, vi kräver in foto på hela/helbild på objektet samt, helbild den skadade delen och tydlig bild på själva skadan, det går bra att skicka bilder per e-mail inom 14 dagar till info@enoen.se, så kan vi reglera skadan snabbare.

Garantier

Överensstämmer inte de mått eller den konfiguration du angivit vid beställning annat än vad anges i ovanstående rubrik, erbjuds du en ny vara i första hand eller pengarna tillbaka. Vi står för kostnaderna för returfrakten om du returnerar varan i samma kartong den levererades i och skickas på billigast möjliga sätt.

Tillgång

Vi reserverar oss för begränsad tillgång samt slutförsäljning av vissa varor.

Returer

Returer accepteras endast efter särskild överenskommelse. Frakt till oss i samband med retur betalas av kund om inte annat överenskommits.

Retur/reklamation villkor Enonen

1. Retur skall ske inom 14 dagar från sändningsdatum.

2. Retur skall återsändas i hel originalförpackning, ordentligt vikt och i originalskick (ej smutsig,

ej trasig förpackning).

3. Fakturakopia, ordernummer eller följesedel skall bifogas (flera om artiklarna är från flera

olika order).

4. På returblankett eller egen blankett skall det tydligt framgå anledning till returen för

Varje artikel.

ALLA punkterna 1-4 ovan skall uppfyllas för att det skall vara en godkänd retur.

• Retur som saknar information kommer inte att behandlas. Har inte kompletterande uppgifter

kommit oss tillhanda inom 30 dagar återskickas returen mot en fraktavgift på 95kr.

• På returer som inte beror på felleverans eller reklamation avdrages en returhanteringskostnad

på 25 %, dock minst 150 kr.

• Varor som utgått ur ordinarie sortiment krediteras ej.

• Köparen ansvarar för att erhållen leverans kontrolleras innan bearbetning, både vid intern

Och extern bearbetning.

• Vid retur av varor som utgått ur ordinarie sortiment, sker ingen kreditering.

Vänligen kryssa i det eller de alternativ som är anledning till er retur. Vid flera olika order/

Anledningar går det bra att skriva på följesedel eller egen blankett.

Det viktiga är att vi vet vad som är anledningen till varje retur.

____ Prover för utprovande av stl. (-25 % returavdrag).

____ Kunden ångrat sig (-25 % returavdrag).

____ Smutsig eller trasig.

____ Fel vara/antal, stämmer inte med plocksedel/beställning (storlek, färg eller modell).

____ Reklamation. Ange fel………………………………………………………………………

____ Övrigt………………………………………………………………………………………

Kontaktperson ……………………………………………………………………………………

Mail adress…………………………………………………………………………………………

Transportskada

Transportskador skall omgående anmälas till transportören och företaget. Var noga med att kontrollera att allt gods är oskadat vid mottagandet.

Äganderätt

Företaget förbehåller sig äganderätten till varorna tills dess fulla betalning erhållits.

Tryckfel och nöjdkundgaranti:

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel och felaktigheter i katalog, hemsida, produkt, villkor, frakt eller övrig text. Vid frågor kring ovanstående frågor kring felskrivning, kontaktar vi beställare/kund innan leverans för accept. Vi skickar inga varor innan kund har accepterat order om tryckfel finns enligt nöjdkundgaranti villkor.

Personuppgifter

Oryantal Import är personuppgiftsansvarig för behandlingen av de personuppgifter som du som kund lämnar till oss. Dina personuppgifter kommer att behandlas av Enoen för att administrera kundrelationen enligt PUL. Varken personuppgifter eller e-postadress lämnas ut till oberoende part. 

Force Majeure

I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter, samt därmed jämförbar händelse utanför vår kontroll vilken ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från Oryantal Imports(enoen) sida, som gör att Enoen ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att Oryantal Import befrias från sina förpliktelser att fullgöra nämnda av

 

 

Back to Top